[Release] Grey the Dog - NPC für BG1 (bisher nur auf Englisch)

Dieses Thema im Forum "Modifikationen - Releases" wurde erstellt von Jastey, 10. September 2019 um 18:44 Uhr.

  1. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Grey the Dog

    NPC für BG1 - bisher nur BG1-Inhalt (und SoD, aber noch nicht offiziell unterstützt) und bisher auch nur auf Englisch.
    Die Mod ist kompatibel mit BGT, BG:EE und EET.

    Grey ist ein normaler Hund. Die Mod kommt trotzdem mit allem, was man von NPCs erwartet: Banter, Dialoge, Items, Quests! Gut, die Dialoge sind meist über Grey von den anwesenden NPCs, und die Items sind alle ausschließlich für Grey. Aber die Quests können auch ohne ihn gelöst werden!

    Ihr trefft Grey das erste mal in Kerzenburg, wo er mit Jondalar zusammen ist. Nach dem Verlassen von Kerzenburg, kurz nachdem Imoen zum HC gestoßen ist, kommt auch Grey und schließt sich der Gruppe an.

    Grey kann als 7. Gruppenmitglied den HC begleiten, aber muss zum Hochleveln kurz in die Gruppe aufgenommen werden.

    Wenn Ihr jemanden braucht, der klaglos Euer Zeug schleppt und Euch -garantiert - immer zuhört, wenn Ihr jemanden zum Reden braucht, dann ist Grey genau der Richtige!

    Die Idee zur Mod entstand 2005 von Rabain, der auch das erste Portrait und das erste Kit erstellte. Seitdem lag die Mod erst als Idee, dann als Draft und schließlich als spielbare Version bei mir auf dem Rechner. Ziel ist es, dass Grey den HC durch die ganze Trilogie begleitet, inklusive ToB EDIT: und SoD.

    Danke an @Acifer für das editierte Portrait mit dunklem Halstuch (in Rabains Original war es rot).

    Hier die englische Readme:

    ------- Grey the Dog NPC for BGT, BG:EE(SoD), BGII:EE, and EET --------
    by jastey and Rabain

    Original idea for a dog companion, first kit draft with special abilities, first portrait: Rabain
    Everything else: jastey


    GENERAL

    Please note: Beta_1 officially contains only BG1 content. Grey should already be fully functional in SoD (but only in English), but BGII content is not done yet.

    Grey is a full-fledged joinable NPC, but still a real dog. The only magic on him is his enchanted collar that gives 1 AC bonus.
    He has sensible interjections (Woof!), NPC banters (mostly NPC dialogues about him with the PC), a click dialogue (PID) if the PC feels like playing fetch or just needs someone to talk to. There are dialogue options that reflect the game story and I'll promise: Grey will always listen to your PC's woes. Grey initiates no dialogues so there is no friendship track and - I am really sorry, but no romance. Not even for Shapeshifters.
    In BG1 there are two small quests, both available in BG city. The quests are also available and solvable without Grey in party.
    Where appropriate, Grey can be told to "search" for missing persons, in BG1 Brage and farmer Brun's son, in SoD the five missing refugees. This is realized so it doesn't spoil the quests too much, though, so do not expect too much help.


    ABOUT THIS MOD'S HISTORY

    Some ideas take time. For Grey this was from 2005 when Rabain first brainstormed about a dog companion - something mundane and non-magical, a silent and loyal friend (and additional inventory) for a PC that would otherwise go solo-ing. It was the time of the violet-eyed half-demon half-god planar elven mod NPCs that seemed to form themselves everywhere all over the modding communities (most of them just ideas even back then). Firstly meant as a mere BGII companion, I was instantly thrilled by the idea. Rabain made a first portrait which is the current one with a red bandana and worked on a first kit that would allow a dog NPC to level up and not use the common items while I played some fetch with Grey and Minsc. Then we hit a wall with the old engine, partly because we were both not too experienced in what is possible. Then ToBEx happened, although Grey also works without it, and the EE happened, although Grey also works fine on BGT, and BeamDog's Wilson showed me the solution to the most glaring problem (I won't tell because it's not a real problem if you know how to solve it - ok, I mean the Drow transformation in Underdark), then the mod dwelled on my HD, I wanted Grey to be a companion for the whole trilogy, had some ideas and started writing occasionally, and here we are.


    GAMEPLAY

    Grey cannot be send to wait somewhere. If he is in party, he is in party. He can be sent back to Jondalar but that will be final. If you need the party slot for someone else, Grey can be kicked out of the party and told to "stay close", then he will follow as a "familiar" or, as I call it "7th party member". If in 7th party member mode he needs to join the group from time to time to level up. See below for more info on 7th party member mode.
    To rejoin the group, talk to him and tell him you need "access to (his) inventory", and he will rejoin as a full party member. If you time this accordingly, the moment he is in group before any other kicked out NPC reaches the PC for his post-kickout dialogue is sufficient to let Grey level up and rearrange his items, without having to finally kick out any other party NPC to achieve this. (Unless those just leave without a follow-up dialogue, of course.)

    Grey's claws will update to more powerful versions when he levels up (not every level). To improve his teeth force, items need to be used that can be found and bought throughout the game. Without a tooth enforcer, the engine will treat his attacks with the first hand like fist attacks ("bar handed".)


    7th PARTY MEMBER MODE

    Grey can be selected and given commands, as well as told to use quick slot items.
    He needs to join from time to time so he can level up.
    He cannot die while following as a 7th party member, but will remain at 1 HP. If Grey's HP fall to 1 HP during a fight, he will pass out. Healing him then will not change this. His alignment will change to "neutral" so enemies stop attacking him. Once the fight is over, he will regain consciousness, be healed fully, and rejoin the party as an ally/familiar. The full healing might be seen as a cheat, but it's one way to fix the engine behavior (not to call it bug) with Grey dying upon rejoining if his HP are too low.

    The 1 HP drop out can be prevented if Grey is healed in time during a fight. If told to he will give a warning before his HP drop too low, but this seems to be buggy in BGT.


    WHERE TO MEET In GAME

    For a first interlude, Grey can be met inside Candlekeep at the side of Jondalar. Jondalar will have an extra line referring to the PC's friendship with Grey. If Jondalar is not present (because a "tutors begone" mod is installed) Grey will just sit at is place.
    Grey will join the group after Imoen once the ambush scene is over and the PC finds themself at the Lion's Way area.
    Note: It is assumed that Imoen is in the group, at least for this short moment. Since she joins automatically and Grey follows directly after, this should normally be the case.


    COMPATIBILITY

    -Remove Tutors in Candlekeep tweak (SCS?): compatible. Although the first scene in Candlekeep is a nice touch to get a feeling about how the PC and Grey are connected (or rather, how Grey connected to them), this scene does not have to play for Grey to turn up later. If Jondalar is not present (i.e. removed by a tweak mod), Grey will just be in Candlekeep during the prologue saying "woof" if talked to.

    Jarl's Adventure Pack: Grey needs to be installed after JAP.


    INSTALL ORDER

    Install this mod as late as possible after all other mods that add interjections, i.e. NPC mods or mods that add content to NPCs. Nothing game-breaking will happen if the mod is installed sooner, it might just be weird in case Grey's reaction do not show in game where he should have sniffed out a monster because other NPCs interject (and might change the course of the dialogue) before him.

    As an NPC mod, this mod should be installed after quest mods and before tweak mods.

    There is crossmod content included in the mod which should show if the install order suggestions are being followed.


    WALKTHROUGH / SPOILERS

    Shortly after Grey joined, Jondalar and Erik will make an appearance to look where Grey went.

    Grey needs own items. He will come with basic war dog equipment, better equipment can be found and bought throughout the game: there are items, armor, and weapons to be found for Grey explicitely. The file items.txt lists those and also where they can be found. There are two War Dog Armorers available, each on the two carnivals in the game (Nashkell and BG city, with mapnotes).

    Grey will learn to sniff out lesser doppelgangers. This is more for the reason that I think he should be able to, not because I think it's overly useful in the game where some encounters with doppelgangers are supposed to be a surprise. Therefore, I decided that he can't sniff out greater doppelgangers so the most crucial deceptions in the game will not be spoiled.


    KNOWN ISSUES

    Without ToBEx, Grey will be able to use some maces and boots in BGT. Install ToBEx to restrict these items for Grey.

    Especially for BGT but also for the EE games, Grey will be able to use (or at least equip) some items/weapons. Just play around those (or use them if it doesn't disturb you).

    In some game cutscenes, Grey might be visible at places where he shouldn't be. I'm not sure how to solve this.

    Paper doll: currently, the wolf paper doll is added to the MDOG animation (renamed to MDOGINV.BAM). In case this leads to any compatibility problems, let me know.

    Grey has no clear fog of war effect, so when following as 7th party member, he might "vanish" behind the line of sight. Rearranging the whole group's position should bring him back at the PC's side. (The reason is that the engines cannot handle more than 8 creatures with CFoW - and that includes the 6 party members and cutscene spies.)


    INSTALLATION

    Unzip the folder "c#greythedog" and the "setup-c#greythedog.exe" into your game folder (BG:EE/SOD/BG2/BGT/BGII:EE/EET) directory. Double click the "setup-c#greythedog.exe" and follow the instructions onscreen. Make sure the game is not running while installing the mod. Do not run more than one mod setup at a time. Close the command window after installation by pressing "Enter" (not clicking on the red cross.)

    Currently, only the Windows version of the mod exists. Using the correct install method, it should be working on MAC OS X and Linux installs, too.

    For BGT, install ToBEx to restrict Grey from using some maces and boots.

    If you use BG Enhanced Edition from GOG or Steam, you need to prepare your game before installing any mods with DLC merger (or modmerge), link below.

    NOTE: BG(II):EE are actively supported games. Please note that every patch update will wipe your current mod setup! If in the middle of a modded game you might want to delay the patch update as even after reinstalling the mods, you might not be able to continue with your old savegames.


    If you have installation problems or encounter any bugs, please post your bug report in one of the forum


    CREDITS

    Acifer: Portrait edit with dark bandana (original by Rabain was red), alpha testing


    TOOLS USED

    IESDP https://gibberlings3.github.io/iesdp/index.htm
    Near Infinity https://forums.beamdog.com/discussion/30593/new-versions-of-nearinfinity-available/p1
    WeiDU https://github.com/WeiDUorg/weidu/releases/latest
    (formerly: http://www.weidu.org)
    BAM Workshop http://wwww.teambg.eu/?page=tools&cat=32

    grepWin http://tools.stefankueng.com/grepWin.html
    WinMerge http://winmerge.org/
    hex to decimal converter http://www.binaryhexconverter.com/hex-to-decimal-converter

    Modding communities, tutorials and technical assistance:

    The Gibberlings Three https://www.gibberlings3.net/
    Pocket Plane Group http://pocketplane.net
    Spellhold Studios http://www.shsforums.net/
    Kerzenburgforum (German) https://www.baldurs-gate.de/index.php
    The Black Wyrm's Lair http://blackwyrmlair.net

    Further Links:
    DLC Merger https://forums.beamdog.com/discussi...gog-sod-dlc-or-custom-dlcs-with-the-main-game

    (deprecated but still functional tool for mod merging:
    https://forums.beamdog.com/discussi...omething-weidu-nearinfinity-dltcep-can-use/p1)



    LEGAL INFORMATION

    =================================================================================
    Grey the Dog NPC Mod is unofficial Fan Content permitted under the Fan Content Policy. Not approved/endorsed by Wizards. Portions of the materials used are property of Wizards of the Coast. ©Wizards of the Coast LLC.
    This mod is also not developed, supported, or endorsed by BioWare, Black Isle Studios, Interplay Entertainment Corp., Overhaul Games or Beamdog. All other trademarks and copyrights are property of their respective owners.
    =================================================================================


    HISTORY

    Version Beta_1:
    -first public release


    Download aktuelle Version

    grey_by_marthammor_ddg1mrs-pre.jpg
     

    Anhänge:

    Zuletzt bearbeitet: 12. September 2019 um 17:50 Uhr
  2. Lumorus

    Lumorus Wachender

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    Tolle Sache! :up:
    Herzlichen Glückwunsch zu Release!!!!
     
  3. Lumorus

    Lumorus Wachender

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    Schade, momentan geht es noch nicht bei mir zu installieren:

     
  4. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Oh Mann, da habe ich offensichtlich den Check für JAP vergessen. Neue Version kommt demnächst.
     
  5. Morywen

    Morywen Senior Member

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    Herzlichen Glückwunsch! Wird gleich noch in die Installation aufgenommen. Da muss ich zwar kurz pausieren, aber das geht ja problemlos
     
  6. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Danke Euch!
    Die debuggte Version kommt gleich...
     
  7. Acifer

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    Herzlichen Glückwunsch zur Veröffentlichung!
    Woof!
    Grrrr...;)

    (Nur noch kurz aus Neugier: Was ist ein JAP? Bei mir hat die Installation reibungslos geklappt.)
     
  8. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Danke!
    JAP = Jarls Adventure Pack, nur BGT, und der Fehler trat nur auf, wenn JAP installiert war weil ich den Dateinamen falsch geschrieben hatte.

    Ist nun korrigiert! Wer JAP nicht hat oder eh nicht auf BGT ist, braucht nicht updaten.
    @Lumorus Bitte die Beta 2 verwenden.
     
  9. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Ich wollte im ersten Post eigentlich "für die gesamte Trilogie inklusive SoD" schreiben, nicht "ToB", fällt mir dabei auf... aber so macht der Satz auch Sinn.
     
  10. Lumorus

    Lumorus Wachender

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    Danke, der Fehler ist korrigiert - leider gibt es dafür nun etwas anderes:

     
  11. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Das gibt's doch nicht - ich dachte, die Installation mit allen Crossmod-Mods ausprobiert zu haben. Langsam komme ich mir doof vor.
     
  12. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Jetzt müsste es klappen. Beta 3 ist hochgeladen. Ich weiß nicht, was ich gestern mit JAP überprüft habe, aber jetzt sollte es wirklich funktionieren. :o
    Hier nochmal der Link: https://github.com/Gitjas/Grey_The_Dog/releases/latest

    Änderungen:
    -Beseitigung des Installationsfehlers für Crossmod mit JAP
    -alle Crossmod-Inhalte ebenfalls getraified
     
  13. Lundar

    Lundar Senior Member

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    Aeh....dumme Frage: Was ist der Unterschied zu Haiass ???
     
  14. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Du meinst Roxannes geklaute Haias-Version.
    Keine Ahnung, den kenne ich nicht.
    Grey ist halt erstmal ein richtiges Gruppenmitglied, nicht "nur" ein Begleiter, der an der Seite mit läuft. Das kann er zwar auch aber es gibt extra Items für ihn, er hat einen PID (Klickdialog), Quests...
     
  15. Acifer

    Acifer Senior Member

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    Grey ist eine tolle Ergänzung zu all den anderen "zweibeinigen" NPCs.
    Schon das erste "Kennenlernen" mit Grey zeigt, wie liebevoll dieser Begleiter von Jastey in das Spiel eingefügt wurde. Er "fühlt" sich wirklich wie ein faerunischer Hund an. Und er ist ein richtig starker Nahkämpfer!

    @Jastey: Wäre es vielleicht gut, im ersten Post noch einen Screenshot von Greys Characterscreen beizufügen, damit sich jeder gleich ein Bild von ihm machen kann?
     
    Jastey gefällt das.
  16. Maus

    Maus Senior Member

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    kleiner Schreibfehler in der Readme: "Grey will just sit at is place." Müsste his oder it's sein ;)

    Gut wenn er ein NK ist, dann kann man ihn ja mal ausprobieren... bei der nächsten Gelegenheit ;)
     
  17. Jastey

    Jastey Senior Member

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    Screenshot ist eine gute idee. Danke für die freundlichen Worte!
    @Maus danke, war mir beim Wiederdurchlesen auch aufgefallen - witzig, ma weiß wirklich nicht, ob ich vorne das h oder in der Mitte das s vergessen habe.

    Was ist ein "NK"? Achso - Nahkämpfer? Ja, das ist er 100%. Außer, jemand designed ihm Boomerang-Fangzahnverstärker. (Ich versuch mir das gerade vorzustellen... :wunder: das arme Tier.)
     
  18. Lumorus

    Lumorus Wachender

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    Vielen Dank, nun ging es mit der Installation. :up:

    Ich muss sagen, der liebe Grey gefällt mir schon jetzt sehr ... dass er ein guter Kämpfer ist, ist nicht übertrieben, wie schon ein Schreckenswolf feststellen durfte. ;)
    Vom Design her finde ich ihn auch sehr gelungen, dass er sich von anderen Hunden abhebt und mit einer passenden Farbe.
    Ich denke, dass es ein richtig schönes Erlebnis mit dem besten Freund des Bhaal-Kindes werden wird. :)

    Ich habe aber schon gemerkt, dass man das Spielzeug nicht aus seinem Gürtel entfernen sollte ... es lässt sich danach nicht mehr ausrüsten.

    @Lundar

    Nun, Haiass ...

    - hat kein Inventar, um Gegenstände tragen zu können inklusive eigener Gegenstände für sich. Dafür hat der HC ein Item im Inventar, dass eigentlich nur dazu da ist, ihn immer wieder in die Gruppe zu holen, falls er wiederbelebt werden musste, ansonsten aber nutzlos und nicht abgelegt werden kann.

    - ist nur ein einfacher Begleiter, der zwar zu bestimmten Gelegenheiten "aufgewertet" wird, aber ziemlich schnell stirbt. Was dazu führt, dass man im Kampf fast noch mehr auf ihn aufpassen muss als auf sich selbst ... Schön, in Dark Horizons kann er bei dem zusätzlichen Meuchelmörder in Kerzenburg eine große Hilfe sein - vor allem bei eher kampfschwachen Charakteren ...auch daran liegt, dass man im Kampfsteigt

    - kann man zwar Befehle erteilen, zum Beispiel zu warten oder Magier zuerst anzugreifen, aber ansonsten macht er, was er will und kann ziemlich schnell gute Hinterhalte auf Feinde platzen lassen.

    - Hat keine besonderen Fähigkeiten, einschließlich Greys Fähigkeiten, verschiedene Dinge/ Leute aufzuspüren, was ich mir noch näher ansehen werde. ;)

    - hinterlässt bei seinem Tod einen Knochen, den Kleriker und Druiden benutzen können, um ihn wiederzubeleben. Das kann aber insofern scheitern, dass er als Vampirwolf aufersteht und die Gruppe angreift ...

    Und der Hauptunterschied ... er ist nicht Original Jastey. ;)
     
  19. Lumorus

    Lumorus Wachender

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    Dazu hast Du wirklich keinen Grund - das passiert leicht, wenn man zwischen mehreren Baustellen arbeitet. ;)
     
  20. Maus

    Maus Senior Member

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    @Jastey: wenn er untot wäre, dann könnte er sein Gebiss rausnehmen und...

    :D
     
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